weekoverzicht - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Valerie Akkerveeken - WaarBenJij.nu weekoverzicht - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Valerie Akkerveeken - WaarBenJij.nu

weekoverzicht

Door: valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

09 April 2014 | Nederland, Amsterdam

Eindelijk weer een update.
Even kort over de vrijwilligers met wie ik nu in het huis zit, Laure (nederlands-19 jaar), Caroline (zweeds-20 jaar), Lina (zweeds – 20 jaar), Barla (zwitsers – 18 jaar) en sinds 5 april Marcus (duits – 23 jaar). Gelukkig vinden ze mij niet zo oud overkomen als ze hadden gedacht toen ze hoorde dat er een 38-jarige zou komen.
Het vrijwilligershuis staat in het centrum, dus dat is erg gezellig. Alhoewel de vietnamezen voornamelijk koffie drinken en niet ‘s avonds nog de deur uit mogen voor een drankje. Het huis heeft 4 slaapkamers en ik deel mijn slaapkamer op de 4e verdieping met Barla.

Onze dag ziet er als volgt uit:
Om half 8 ontbijt en dan om 8 uur naar het eerste project. Hier blijven we dan tot ongeveer 11 uur en dan gaan we terug naar het vrijwilligershuis waar Ko Hai voor een lunch maakt. Om 2 uur worden we dan weer opgehaald en gaan we naar een ander project. Rond 5 uur zijn we dan weer thuis, alleen vrijdagmiddag en het weekend zijn we vrij.

De eerste week zit er nu op en het gaat iets anders dan gedacht, want je gaat met alle vrijwilligers naar alle projecten. Op maandagochtend gaan we naar het Social Support Center. Hier zijn 2 groepen, de oude dametjes (meeste van de straat gehaald omdat ze geen onderdak/geld hadden en leefden van bedelen) en de gehandicapte (zwaar gehadicapt en down syndroom). Bij de oude dametjes geven we gymnastiek zodat ze blijven bewegen en verder een beetje praten, masseren en aaien. Elke keer weer grote glimlachen als we komen. Daarna gaan we naar de gehandicapten, hier proberen we met iedereen, waarvan sommige in een rolstoel, een rondje buiten te lopen. Vervolgens de zwaar gehandicapten masseren/oefeningen (fysiotherapie), ze proberen te laten ontspannen en met de overige gaan we tekenen of zingen. Er zijn hier afgelopen week 2 down syndroom kinderen bijgekomen (2 en 3 jaar).
Maandagmiddag gaan we naar Red Cross. Hier zitten gezonde en gehandicapte kinderen tussen de 1 en 12 jaar. Bij aankomst gaan we eerst bij elkaar zitten om te zingen en vervolgens luiers verschonen. Verder is het met deze groep voornamelijk spelen, maar ze wel dingen leren, dus leren samenspelen of met blokken iets proberen te bouwen (voor de motoriek) en veel knuffelen met de hele kleintjes.

Dinsdagochtend gaan we naar de kleuterschool. Dit is een normale school waar we engelse les geven. Hiervoor worden we betaald, maar dat geld gaat weer naar de weeshuizen. We leren ze hier tellen, dieren, kleding en liedjes. Per klas zitten we dan ook met een vietnamese die engels kan zodat zij soms iets kunnen uitleggen of vertalen. Hier geven we 4 groepen een half uur les, maar omdat we nu met meer vrijwilligers kunnen we het verdelen.
Dinsdagmiddag gaan we weer naar het Social Support Center.

Woensdagochtend gaan we weer naar het Social Support Center en dan helpen we de oude dametjes met het lakken van hun nagels. Vinden ze geweldig en ze willen bijna allemaal voornamelijk nagellak met glitters.
Woensdagmiddag gaan we weer naar Red Cross.
Woensdagavond geven we engelse les op de universiteit. Dit gaat wel op een leuke en ontspannen manier.

Donderdagochtend gaan we naar AOV, dit is een nieuw project van de overheid. De overheid heeft een prachtig gebouw neergezet (uiterlijke schijn) voor slachtoffers van de oorlog. Dus allemaal kinderen met aangeboren afwijkingen, voornamelijk psychisch. Hier is het voor ons nog niet helemaal duidelijk wat we moeten doen, afgelopen week voelde we ons een beetje nutteloos, want de kinderen hebben allemaal zitten tekenen en willen geen help. Morgen gaan we de kamers een beetje aankleden en gezelliger maken door muurschilderingen en kunnen we met een aantal kinderen beginnen met fysiotherapie.
Donderdagmiddag gaan we naar Dai Loc een weeshuis in de bergen (1 uur rijden). Hier zitten gezonde kinderen, ongeveer 80. Wanneer wij komen is het grootste gedeelte naar school en geven wij de kinderen die nog te jong zijn om naar schoolo te gaan engelse les. Ongeveer een uur lesgeven en dan nog een paar spelletjes spelen. Deze keer kwam de regen met bakken uit de hemel, dus hebben we binnen stoelendans gedaan, vonden ze fantastisch.

Op Vrijdagochtend gaan we weer naar Red Cross en vrijdagmiddag zijn we vrij.